Warsztaty edukacyjne
„Funkcjonowanie osób niewidomych w społeczeństwie”

 

Prowadzący:

 

Magdalena KozłowskaMagdalena Kozłowska

Niewidoma copywriterka, wolontariusza Fundacji „Pomóż mi zrobić to samemu”

 

 

 

 

 

 

Roman KondraciukRoman Kondraciuk

Inicjator, pomysłodawca, prezes Fundacji „Pomóż mi zrobić to samemu”

 

 

 

 

 

 

Mateusz PawłowskiMateusz Pawłowski

Osoba niewidoma. Absolwent Technikum Administracyjnego przy SOSW dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w Chorzowie. Obecnie uczy się w szkole masażu, interesuje się programowaniem. Społecznik, angażuje się w wiele nonprofitowych inicjatyw. Ma psa przewodnika – śliczną Beze.
Przeprowadza zajęcia na temat osób niewidomych w całym kraju.

 

 

 

 

Misja i wizja

Misja warsztatów edukacyjnych powstała z altruizmu i ogromnej empatii członków fundacji i przyjaciół. Podczas działalności przy prowadzeniu Społecznej Jadłodajni Filozoficznej na warszawskich Siekierkach spotkaliśmy na swojej drodze: Magdalenę Kozłowską, niewidomą pasjonatkę słowa pisanego w każdej postaci, muzyki, nowych technologii, turystyki i pysznych pierogów oraz Mateusza Pawłowskiego.

Zaproponowaliśmy Magdalenie i Mateuszowi wolontariat w naszej fundacji i tak wcześniejsze pomysły zgrały się w jednym miejscu. Tak powstał pełny projekt zajęć edukacyjnych dedykowanych dzieciom, młodzieży, nam, seniorom, wszystkim…

Planujemy przemierzyć całą Warszawę i cały kraj z naszą misją aby ludzie mogli poznać i zrozumieć funkcjonowanie osób niewidomych.

Scenariusz warsztatów

Funkcjonowanie osób niewidomych w społeczeństwie – plan zajęć:

  1. Przywitanie z uczestnikami zajęć i kilka informacji o sobie.
  2. Omówienie podstawowych zagadnień z życia osoby niewidomej –
    poruszanie się – biała laska, chodzenie z psem przewodnikiem, korzystanie z pomocy osób widzących, najczęstsze problemy i przeszkody
    życie zawodowe – jakie zawody wykonują osoby niewidome,
    turystyka i rekreacja – jakie sporty i aktywności wykonują osoby niewidome, jak spędzają wakacje codzienne funkcjonowanie w domu – jak osoby niewidome radzą sobie z utrzymaniem czystości w pokoju/domu, jak dbają o właściwy i czysty ubiór, czy i jak przygotowują posiłki, jak spędzają czas wolny
  3. Informacje na temat nowości technologicznych ułatwiających życie osobom niewidomym – telefony, komputery, etc. – Jak działają czytniki ekranu? W jakich czynnościach nowości technologiczne pomagają osobom niewidomym (nauka, życie zawodowe, rozrywka).
  4. Informacje o pracy osób niewidomych z psami przewodnikami. (Może to być część multimedialna lub można pominąć, bo było to omawiane w sekcji o poruszaniu się).
  5. Czy i jak pomagać osobom niewidomym? – przedstawienie konkretnych sytuacji głównie dotyczących poruszania się
  6. Odpowiedzi na dodatkowe pytania i pożegnanie uczestników zajęć.
Scenariusz w Brajlu
Scenariusz zajęć zapisany alfabetem Braille’a

Działania dodatkowe

  1. Po każdym z bloków istnieje możliwość zadawania pytań.
  2. Istnieje możliwość przejścia z białą laską. (można zastosować wariant z zasłoniętymi oczami).
  3. Podczas zajęć pokazywane będą urządzenia dla niewidomych – telefon, komputer.
  4. Będą wyświetlane krótkie filmy dotyczące życia niewidomych – poruszanie się z białą laską, chodzenie z psem przewodnikiem, funkcjonowanie w domu.
  5. Na koniec zajęć każdy uczestnik otrzyma kartkę w alfabecie brajla zawierającą imię lub inny wybrany napis.

Poznaj nas!

Zobacz film, jak nasza wolontariuszka – Magdalena Kozłowska, czyta wiersz Juliana Tuwima „Okulary” z książki w alfabecie brajla.