Warsztaty edukacyjne

FUNDACJA „ POMÓŻ MI ZROBIC TO SAMEMU „
UL. MELOMANÓW 8M5
00-712 WARSZAWA
KRS: 0000541959

WARSZTATY EDUKACYJNE
„FUNKCJONOWANIE OSÓB NIEWIDOMYCH W SPOŁECZEŃSTWIE”

PROWADZĄCY:

MAGDALENA KOZŁOWSKA
NIEWIDOMA COPYWRITERKA, WOLONTARIUSZKA FUNDACJI „ POMÓŻ MI ZROBIĆ TO SAMEMU”

Magdalena Kozłowska

ROMAN KONDRACIUK
INICJATOR , POMYSŁODAWCA , PREZES FUNDACJI „ POMÓŻ MI ZROBIC TO SAMEMU „

zdjęcie Romana

Mateusz Pawłowski osoba niewidoma. Absolwent Technikum Administracyjnego przy SOSW dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w Chorzowie. Obecnie ucze się w szkole masażu, interesuje się programowaniem. Jestem społecznikiem, angażuje się w wiele nonprofitowych inicjatyw. Mam psa przewodnika – śliczną Beze.
Przeprowadzam zajęcia na temat osób niewidomych w całym kraju.

Mateusz Pawłowski

MISJA I WIZJA

Misja warsztatów edukacyjnych powstała z altruizmu i ogromnej empatii członków fundacji i przyjaciół. Podczas działalności przy prowadzeniu Społecznej Jadłodajni Filozoficznej na warszawskich Siekierkach spotkaliśmy na swojej drodze:
Magdalenę Kozłowską, niewidomą pasjonatkę słowa pisanego w każdej postaci, muzyki, nowych technologii, turystyki i pysznych pierogów
Oraz Mateusza Pawłowskiego
Zaproponowaliśmy Magdalenie i Mateuszowi wolontariat w naszej fundacji i tak wcześniejsze pomysły zgrały się w jednym miejscu . Tak powstał pełny projekt zajęć edukacyjnych dedykowanych dzieciom , młodzieży, nam, seniorom, wszystkim …. Planujemy przemierzyć całą Warszawę i cały kraj z naszą misją aby ludzie mogli poznać i zrozumieć funkcjonowanie osób niewidomych.

SCENARIUSZ WARSZTATÓW

Funkcjonowanie osób niewidomych w społeczeństwie – plan zajęć:
1. Przywitanie z uczestnikami zajęć i kilka informacji o sobie.
2. Omówienie podstawowych zagadnień z życia osoby niewidomej –
poruszanie się – biała laska, chodzenie z psem przewodnikiem, korzystanie z pomocy osób widzących, najczęstsze problemy i przeszkody
życie zawodowe – jakie zawody wykonują osoby niewidome,
turystyka i rekreacja – jakie sporty i aktywności wykonują osoby niewidome, jak spędzają wakacje
codzienne funkcjonowanie w domu – jak osoby niewidome radzą sobie z utrzymaniem czystości w pokoju/domu, jak dbają o właściwy i czysty ubiór, czy i jak przygotowują posiłki, jak spędzają czas wolny
3. Informacje na temat nowości technologicznych ułatwiających życie osobom niewidomym – telefony, komputery, etc. – Jak działają czytniki ekranu? W jakich czynnościach nowości technologiczne pomagają osobom niewidomym (nauka, życie zawodowe, rozrywka).
4. Informacje o pracy osób niewidomych z psami przewodnikami. (Może to być część multimedialna lub można pominąć, bo było to omawiane w sekcji o poruszaniu się).
5. Czy i jak pomagać osobom niewidomym? – przedstawienie konkretnych sytuacji głównie dotyczących poruszania się
6. Odpowiedzi na dodatkowe pytania i pożegnanie uczestników zajęć.

Uwagi:
1. Po każdym z bloków istnieje możliwość zadawania pytań.
2. Istnieje możliwość przejścia z białą laską. (można zastosować wariant z zasłoniętymi oczami)
3. Podczas zajęć pokazywane będą urządzenia dla niewidomych – telefon, komputer.
4. Będą wyświetlane krótkie filmy dotyczące życia niewidomych – poruszanie się z białą laską, chodzenie z psem przewodnikiem, funkcjonowanie w domu.
5. Na koniec zajęć każdy uczestnik otrzyma kartkę w alfabecie brajla zawierającą imię lub inny wybrany napis.

Scenariusz w Brajlu

Nasza wolontariuszka – Magdalena Kozłowska, czyta wiersz Juliana Tuwima „Okulary” z książki w alfabecie brajla.

Link: